Vecka 32

2011-04-17 19:10:40 Gravid med Leon - Vecka för vecka ♥
» Kommentarer(8) «





(31+0)

Kroppen: Man kan lätt bli andfådd när man gör något ansträngande trots att lungkapaciteten har ökat. Att man blir andfådd är helt normalt, barnet får lika mycket syre oavsett hur flåsig man känner sig. I slutet av graviditeten kan trycket på pulsådern bli för stort om man ligger på rygg, vilket kan göra att både du och barnet mår illa. Barnmorskan brukar därför rekommendera att man ligger på sidan när man ska sova. Det brukar även vara den ställning som känns bäst, det kan vara skönt att ha en kudde som stöder upp den tunga magen lite.
I vissa landsting görs ett extra ultraljud i vecka 32 för att kontrollera att barnet växer som det ska.

Barnet: Vid den här tidpunkten väger barnet cirka 1500 gram och är ungefär 40 centimeter långt. Nu har barnet något bättre kontroll över sin kroppstemperatur. Lungorna är färdiga och barnet ligger nu och tränar dem genom att andas ner fostervatten i dem, ofta med hicka som följd. Tånaglarna växer allt mer. Barnets sparkar blir nu mer som kraftiga knuffar och man kan lätt särskilja olika kroppsdelar från varandra. Ibland kan man kanske känna något spetsigt som rör sig hastigt tvärs över hela magen, det kan vara ett knä eller en fot. Genom att barnet hickar kan man också få en uppfattning åt vilket håll barnet är vinklat, hickningarna känns som mest från barnets rygg.

Egna tankar: Andfådd lätt är bara förnamnet, man känner sig riktigt stor ibland när man börjar flåsa för minsta lilla. Jag har dessutom börjar få sjukt ont i knäna och lederna i benen när jag sover. Jag vaknar flera gånger varje natt och känner hur det ilar i hela benen, riktigt obehagligt är det. Som tur är så är det inte likadant på dagarna iallafall.
Jag kan inte urskilja några kroppsdelar än och inte se något spetsigt som rör sig heller. Jag önskar att jag kände bebisen mycket mer än vad jag gör. När man läser om hur mycket alla andra känner och hur "vilda" deras bebisar är så blir jag avis. Min bebis är superlugn av någon anledning, ibland är det oroande men så länge jag känner den varje dag så ska det ju vara okej. Men som sagt, jag önskar att jag kände mer.


Kommentarer
Postat av: Madde

sv: Bra:D



ja men precis, och min karl är ännu "snålare" än jag. Iof han som betalar haha! Men håller med dig plantagen har mycket fint!

2011-04-17 @ 22:05:15
URL: http://madeleneklund.blogg.se/
Postat av: Madde

Hahaha, jo det känner jag väl igen, dock e han nog snål på all inredning. Medans om det handlar om nya trummor eller en ny gitarr, en band tröja eller skor då kan han slänga ut pengar:P



Men som du säger, jag brukar oxå få som jag vill, på ett eller annat sätt;D Just sängram och soffa blir mitt projekt för kommande åren:P Jag vill ha nytt i vitt och han tycker inte man köper nytt så länge man har något gammalt som funkar enbart för utseendet:P

2011-04-17 @ 22:43:26
URL: http://madeleneklund.blogg.se/
Postat av: Madde

Sv: Haha. som du såg i mitt inlägg så ska vi köpa nytt soffbord och det blir vitt. Jag vägrar köpa möbler i trä eller annan färg;) Min sambo fick en sängram i valnöt men fy jag hatar den, så ny ska jag försöka få till en vit ( eller hitta en gammal dörr och göra en egen sängram ) Det ska vara vitt, eller gammal så slitet grått trä funkar oxå om du förstår vad jag menar;D

Min sambo försökte oxå i början att "man kan inte ha hela lgh i vitt" Men JOO det kan man;P är som sagt bara sängen, soffan och ett sideboard som skall bytas ut sedan har jag lurat in honom i den "vitas värld" Så fiint ju, sedan kan man ju få in lite rost detaljer, pasteller och andra soliga element för att få mer "liv" i lgh!

Vit soffa är dock svårast ( vi har 2 hundar plus att bebisen kommer ju snart ):D

2011-04-17 @ 23:14:56
URL: http://madeleneklund.blogg.se/
Postat av: Madde

Kul att höra att fler än jag spyr på träfärgat, FYYY! JA vit soffa är inte jätte praktiskt, kanske om man kör skinn ( finns ganska mycket fina vita skinnsoffor idag som inte känns 80tal:P ) Fast jag såg att det ska finnas jätte bra behandling du kan göra på tygmöbler så du ska tom kunna spilla vin på vita soffor och ändå kunna torka bort det! Ja vita möbler är så fint:D



Ehh bra fråga;P Jag har målat om 4st olika möbler ( skåp, byrå, stol & högtalare ) ska nu även måla ett skrivbord vitt. Jag har handlat min färg på Flugger, deras "möbelfärg" jätte bra, har inte ens grundmålat utan bara kört på den "underfärg" jag vill ha och slipat innan och efter. Torkar fort och är lukfri. Testade en från rusta på stolarna, men den släppte och satt inte så bra!

Men fråga din färghandlare, ett köksbort + stolar måste ju tåla ganska mycket slitage!

När är du beräknad?

2011-04-17 @ 23:43:06
URL: http://madeleneklund.blogg.se/
Postat av: Madde

sv: Sant:) våra hundar få enbart vara i soffan då vi "godkänner" det genom att lägga en filt i hela soffan;) Vad har ni för hund?

Ja det är lurigt det där med färg, man antar ju att de som jobbar med färg ska veta. Ni kanske skulle lacka bordet så det tål mer. Ja köpte ett jätte fint bord på blocket, gammalt o vitt tyvärr så är färgen så att de "suger" åt sig andra färger ( tex tidningar, drycker mm) så jag får använda ett skit starkt medel för att få bort alla fläckar.



Mysigt:) Vet ni vilket kön? Jag e beräknad 12 juli:) längtar sååååå:)

2011-04-17 @ 23:59:05
URL: http://madeleneklund.blogg.se/
Postat av: Madde

JO såg bilder i bloggen, han r så söt:) Är han gammal?



Jo det är roligt att hitta loppis fynd och ge dem nytt liv, men ibland är de mer jobb än man räknat med, jag fick göra om hela skåpet en gång de det hade någon ytbehandling så all färg sprack och rann av av nästan, vart skit fyllt och sedan fick jag slipa ihjäl mig för att få bort resterna. jätte konstigt!



ja spännande att se:D jo vi vet att de är en pojke:D syntes på RUL:et gick inte att missa:D Har du mått bra och så lr?

2011-04-18 @ 00:13:52
URL: http://madeleneklund.blogg.se/
Postat av: Madde

Jo jätte söt, nä han var ung:) Mina är 8 & 10år så jag har 2st gamlingar:D



Jo vi har funderat lite på namn, men både jag o min sambo är jätte kräsna. Tjej namn är mycket lättare. Men vi har 2st som vi funderar på iaf och det lutar åt det enda! Igår pratade min sambo med magen så sa han " vill du heta Ralph, så sparka nu" Och precis då sparkade bebisen haha. Sedan testa han fler namn utan resultat så min sambo e övertygad om att bebisen vill heta det:P Ni då?



Skönt att du mått så bra, samma för mig faktist, lite illa mående i någon vecka men släppte före v 12. Sedan har jag enbart har problem med tarmarna och njurarna men det är inget att klaga på om man hör hur vissa andra mår:D

2011-04-18 @ 12:13:55
URL: http://madeleneklund.blogg.se/
Postat av: Tina - Minnas mamma

Grattis till ny vecka! Snart är det dags :D

2011-04-18 @ 22:04:50
URL: http://hejtina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback