Vecka 22

2011-02-06 18:06:30 Gravid med Leon - Vecka för vecka ♥
» Kommentarer(0) «





(21+0)

Kroppen: I takt med att du blir tyngre kan du också få fler graviditetskrämpor, som till exempel vadkramper, främst på nätterna. Benen kan svullna under dagarna. Svullnaden kan minska om du använder stödstrumpor som bland annat finns på apoteket. De sista veckorna har brösten kanske börjat förändras, mjölkkörtlar har mognat och blodkärlen i huden på brösten har blivit tydligare. Det kan också komma lite vätska från brösten, särskilt om du är omföderska.

Fostret: Från och med vecka 22 kallas det lilla livet barn istället för foster, även om den medicinska termen fortfarande är foster. Runt denna tidpunkt börjar barnet ha en regelbunden rytm med sömn och vaket tillstånd, men kan väckas av moderns rörelser. Mängden fostervatten är ungefär 600 milliliter.

Egna tankar: Det rullar på som vanligt, dock har jag hamnat där det känns som att allt står stilla. Oroar mig lite ibland också, när jag inte känt bebisen på ett tag. Men igår köpte jag apelsinjuice som några tipsat om, och konstigt nog så fungerade det. Jag hade inte känt bebisen på hela dagen, men efter ett glas med kall apelsinjuice blev det världens liv i magen. Sen om man vill tro på sånt eller inte bestämmer man ju själv, jag tycker iallafall att det var häftigt och en stor lättnad. Jag vill känna ännu mer!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback