Vecka 23

2011-02-13 21:06:11 Gravid med Leon - Vecka för vecka ♥
» Kommentarer(5) «





(22+0)

Kroppen: Man kan känna hur barnet rör och vänder på sig. Ännu finns det gott om plats i livmodern. Det går även att urskilja i vilket position barnet ligger. Ibland kan det göra tillfälligt ont i sidan som kan orsakas av att livmodermuskulaturen töjer sig mycket. Många upplever den här tiden som en positiv del av graviditeten. Barnet är inte alltför tungt än och det är fortfarande långt kvar till förlossningen. Men alla är inte lyckliga och mår bra under graviditeten. En vanlig orsak kan vara oro inför hur livet med ett litet barn kommer att bli. Vissa blivande mammor är ofta sjuka. Det beror på att immunförsvaret påverkas så att det fungerar lite sämre under graviditeten.

Fostret: Barnet reagerar på olika sorters ljud som musik och röster. Barnet ligger ofta och suger på sin tumme. Huvudhåret har börjat växa ut och en del barn kan ha riktigt tjockt hår redan som nyfödda. Barnet hickar när det ligger i livmodern, ett nyfött barn hickar också ofta. Nu är det mer kännbart och känns igen som ett rytmiskt dunk.

Egna tankar: Jag kan inte känna hur bebis rör och vänder på sig och jag kan inte urskilja vilken position han/hon har. Jag har inte fått nån hårdare spark hittils heller, utan det är som vanligt. Bebis verkar sova rätt ofta också, vill som sagt känna mer och oftare. Annars mår jag bra, Christoffer sa senast igår att jag börjar få en riktig mage och att jag är så fin :) Och jag håller med om att magen växer, klappar på den hela tiden och tycker om den jättemycket.
En sak jag tänkt på däremot är att det känns som att tiden står stilla nu när man passerat vecka 20. Det känns som att det var evigheter sedan jag gick in i vecka 20, men egentligen är det bara 3 veckor sedan. Från början gick tiden fort som bara den, men nu verkar den stå still. Hoppas att det vänder snart!


Kommentarer
Postat av: SANDRA ACKEFJORD

Den är verkligen jättefin! Tänk sen hur fin den kommer bli.. UNDERBART! :D

2011-02-13 @ 22:32:37
URL: http://sandraackefjord.blogg.se/
Postat av: Evelina

har du moderkakan i fram- eller bakvägg då? Ligger den framför barnet kan det vara svårt att känna :)

2011-02-13 @ 22:39:53
Postat av: Landkrabba

Jag är i vecka 24 och tycker att tiden bara rusar fram! Bara fyra månader kvar, det känns som igår jag gjorde graviditetstestet!

2011-02-15 @ 11:11:05
URL: http://landkrabba.blogg.se/
Postat av: i min lilla lilla värld

Vilken fin liten kula =)



Jag förstår att det är tråkigt att vänta, men rät som det är så har du ditt lilla knyte hos dig =)

2011-02-15 @ 21:09:09
URL: http://saratilling.se
Postat av: VIKTOR FRISK - 15 ÅR OCH MODELL

Läs bloggen med killen som snart är aktuell i SVT!

15 år, jobbar som modell och driver den bloggen:

www.viktorfrisk.com

Det bästa av allt, han svarar på kommentarer!

2011-02-16 @ 19:54:37
URL: http://www.viktorfrisk.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback