Vecka 21

2011-01-30 19:33:16 Gravid med Leon - Vecka för vecka ♥
» Kommentarer(3) «





(20+0)

Kroppen: Vissa kvinnor får vattenansamlingar under den senare delen av trimestern. Det kan man avhjälpa genom att dricka mycket, på så sätt rensas kroppen från slaggprodukter. Halsbränna och sura uppstötningar är också ganska vanligt, undvik fet eller starkt kryddad mat. Mindre mål och mineralvatten kan lindra. På apoteket finns det tabletter och flytande medicin som neutraliserar magsyran.

Fostret: Nu överförs antikroppar från mammans blod till fostrets för att skydda det vid födseln. Fostret har nu alla sina kroppsdelar på plats och ligger och samlar på sig mer fett som näringsreserv. Hjärnan har i stort sett fått alla sina nervceller. Nervcellerna utvecklas framför allt under veckorna 10–20. Detta är en extra känslig tid, men efter det är risken för hjärnskada mycket liten. Barnet är fortfarande väldigt outvecklat och skulle inte kunna överleva utanför din mage.

Egna tankar: Nu har jag passerat halvtid och det känns hur bra som helst. Har känt bebisen varje dag sen förra söndagen, supermysigt :) Hoppas att Christoffer också får känna snart. Det enda negativa just nu är väl att jag har halsbränna till och från, måste dricka en massa vatten för att inte känna av det så mycket, men detär ju baa bra med mycket vatten. Annars mår jag bra, lite trött och så men det är ingen fara :)


Kommentarer
Postat av: madeleine - blivande mamma

SV: haha nej men jag reagerade bara på att det stod vecka tjugo när det va söndag.. det va något som inte stämde ;p ja det går sjukt fort nu! men när man kommit till vecka 35 kommer det nog gå sååååå sjukt sakta istället :p

2011-01-30 @ 23:01:14
URL: http://majmamma.blogg.se/
Postat av: evelina

Enligt skrocken väntar du pojk om du har mkt halsbränna ;)

2011-01-30 @ 23:21:46
URL: http://evelinaslillablogg.blogg.se/
Postat av: madeleine - blivande mamma

SV; åh va mysigt! :'D

börjar faktiskt tro att ni får en pojke och vi en flicka btw :p



haha ja, det går jäkligt fort nu! kollade i min almanacka när jag skrev in tiderna för uppkörning och teori, och då kommer jag vara i vecka 35 :o helt sjukt!!



2011-01-31 @ 18:21:26
URL: http://majmamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback