Grahamsbullar

2011-05-28 11:04:47
» Kommentarer(3) «


Igår fick jag för mig att baka igen, grahamsbullar den här gången. Passar ju ganska bra då vi inte har något annat bröd än rostbröd hemma just nu. Så nu ska jag äta mina grahamsbullar till frukost tillsammans med ett stort glas oboy (eller två).



Recept på grahamsbullarna

50 gram jäst
5 dl mjölk
50 gram smör
3 msk socker
1,5 tsk salt
8 dl grahamsmjöl
5 dl vetemjöl

Smält smöret i en kastrull, häll sedan i mjölken och värm till 37 grader.

Smula jästen i en bunke, häll över degvätskan och rör om tills jästen har smält.

Tillsätt övriga ingredienser och blanda till en slät deg. Låt jäsa under bakduk i 30 minuter.

Knåda degen och baka ut till ca 20 runda bollar, lägg på en plåt täckt med bakplåtspapper och låt sedan jäsa i ytterligare 30 minuter.

Sätt ugnen på 225 grader. Grädda bullarna mitt i ugnen i ca 10 minuter.

(Jag bytte ut ca 2 dl grahamsmjöl mot 2 dl havregryn, men det gör man som man känner för)

Kommentarer
Postat av: Cherie Mårtensson - I väntan på liten

Så gott :D

2011-05-28 @ 12:32:24
URL: http://mammacherie.se
Postat av: Cherie Mårtensson - I väntan på liten

Svar: Ja det är ju det. Här blir det dock inte så mycket bakat just nu då köket är rätt litet men i juli när vi flyttat kommer det nog bli destomer :D

2011-05-28 @ 15:16:57
URL: http://mammacherie.se
Postat av: Valeria<3 Snart är det min tur att bli mamma..

Kan du dela med dig av receptet?=)

2011-05-31 @ 14:14:55
URL: http://valeriawikner.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback