Långkok

2012-02-27 13:15:10 Leon - 6-9 månader ♥
» Kommentarer(2) «


Leon har helt och hållet slutat med burkmat sen ett tag tillbaka, han vägrar äta det. Han har flera gånger satt bitarna i halsen och jag har fått lägga honom över knät och slå honom lätt i ryggen. Vi bytte tillbaka till 5-6 månaders burkarna som är helt släta men han ville inte äta dom heller.

Till frukost får han ofta smörgås som han utan problem tuggar och sväljer, det har han aldrig satt i halsen. Så jag tror att det var kombinationen av mycket slät puré och få bitar som gjorde det svårt för honom att hantera bitarna. Dom slank antagligen bara ner med all den släta purén och han fick inte chans att känna dom ordentligt för att sedan kunna tugga dom.

Så numera gör jag egen mat åt honom, ingen puré eller mixad mat utan tuggvänliga saker. Det är lite klurigt att veta vad man kan ge, framförallt när det kommer till proteiner men det blir nog lättare med tiden.

Just nu håller jag på med ett långkok av diverse rotsaker och grytbitar. Det ska få koka i ett par timmar så hoppas vi på att köttet blir så pass mört att Leon kan tugga det.


Kommentarer
Postat av: Helene

Vad duktig du är! :)

2012-02-27 @ 13:48:42
URL: http://helenewiklund.blogg.se/
Postat av: Tabea Ermann

Känner igen det dära! Liam HATAR burkmat, han kan vara vrålhungrig och vägrar ändå att äta det. Jag brukar laga olika maträtter, mest potatis med morötter och så antingen fisk eller kött till. Sven mixar jag allt, tillsätter grädde och smör så konsistensen blir bra! Han får ju 7 måltider om dagen: Välling klockan 7.00, frukt klockan 9.00, lunch mellan 11.00 och 12.00, mellis klockan 14.00, middag klockan 17.00, kvällsmål klockan 19.00 och så välling klockan 21.00. Och jag lagar allt hemma, förutom gröt/ välling, då köper jag färdig pulver.

Men typ mat och sånt lagar både Sven och jag och sen fryser vi in. :) Och han äter verkligen bra!



Vi har dessutom fixat en ny blogg: sven-tabea.blogspot.com :)

2012-02-27 @ 15:46:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback