Vecka 8

2010-10-26 08:40:10 Gravid med Leon - Vecka för vecka ♥
» Kommentarer(2) «




(7+0)
Kroppen: Nu växer livmodern och storleken kan jämföras med en apelsin. Det är vanligt att man måste kissa mycket oftare än normalt. All glatt muskulatur, det vill säga sådana muskler som du inte kan styra, som livmodern, blodkärlen och tarmarna, blir slappare. Det kan göra att du får förstoppning. Risken för åderbråck, hemorrojder och urinvägsinfektioner ökar också. Om du drabbas när du är gravid är det viktigt att du får behandling tidigt.
I vissa landsting kallas du till ett hälsosamtal hos barnmorskan för att prata om alkoholvanor, kost och livsstil. Hos andra landsting sker detta samtidigt som inskrivningen. Det ser olika ut i olika delar av landet.

Embryot: Embryot är nu omkring 25 millimeter. Fingrar och tår kan ses tydligt men är fortfarande täckta med simhud. Överläppen skapas samt nästippen. Hjärtkonstruktionen är nu utvecklad och slår med 150 slag i minuten, det vill säga dubbelt så fort som hos en vuxen.

Egna tankar: Tiden går både fort och sakta på samma gång. Det känns som att det var igår jag gick in i vecka 7, men samtidigt känns det som att det är hur lång tid som helst kvar innan vul och vecka 12 så jag får andas ut lite. Jag ligger iallafall just i denna stund och mår illa, och inatt har jag varit upp två gånger för att kissa. Brösten är större än någonsin, ömma och svullna, så jag känner mig fortfarande gravid iallafall. Nästa vecka ska jag på VUL och fy fasen vad nervös jag är!

Kommentarer
Postat av: MANDYS-GRAVID BF 24/2

okej :/ usch vad jpobbigt.. ja det kommer ju något jätte bra utav det :) ochvem vet, när du vaknar imorgon så är det kanske borta .)

2010-10-26 @ 13:18:31
URL: http://mandyys.devote.se
Postat av: SANDRA ACKEFJORD

Det kommer gå över med illamåendet :)

2010-10-26 @ 22:36:55
URL: http://sandraackefjord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback