Svar på kommentar

2012-03-14 20:17:57 Svar på kommentarer
» Kommentarer(1) «


L om Flytt:
Grattis till bebis nr 2, samt flytten! - kul för er!, Men jag har en fråga, hur har ni råd? du har inget jobb - bara Kristoffer som jobbar, och han får ut en vanlig lön liksom, (menar inte att snoka lr kritisera alls, jag är bara väldigt nyfiken på hur ni struktuerar upp ekonomin liksom) då jag själv går i bebis tankar med min sambo, men tycker det känns så dumt med bara en inkomst.. jag menar, man är ju inte miljonär direkt då.. :/ sen nu ska ni ha en till bebis, och har köpt en lägenhet.. är bara grymt nyfiken på hur ni gör som sagt? så om du känner att du vll svara på det så vore det super kul!, Lycka till med flytten!


Svar: Tack! Egentligen ska man väl inte prata öppet om ekonomi men jag väljer att svara på din fråga ändå.
Christoffer jobbar som säljare och tjänar utefter hur mycket han säljer så han "gör sin egen lön". Så jag skulle inte säga att han "får ut en vanlig lön". Jobbar man t ex i butik så får man oftast en fast lön varje månad men Christoffer tjänar som sagt utefter hur mycket han säljer. Dom har en grundlön på deras jobb som dom är garanterade varje månad, plus att dom får för det dom säljer. Självklart varierar det lite varje månad vad vi har att röra oss med, beroende på hur mycket han har sålt, men vi har aldrig haft så vi inte klarat oss. Vi har råd med sparande, både till oss och till Leon och även till nästa barn när det blir aktuellt. Vi är inte miljonärer eller rika på något sätt men vi har det inte dåligt ställt heller.
Lägenheten har vi inte köpt kontant för något sånt är det nog inte många som har råd att göra. Så på lägenheten har vi tagit ett lån. Vår månadskostnad för boende är till och med billigare nu än när vi bodde i hyresrätt så att vi köpt lägenhet är inget som gjort att ekonomin drabbas förutom när man tänker på renoveringarna.

Att skaffa barn med bara en inkomst behöver inte vara riskabelt eller något dåligt. Allt beror ju helt på hur mycket man tjänar och hur höga utgifter man har. Man får planera och köpa saker med förnuft.

Hoppas du fick svar på din fråga :)

Kommentarer
Postat av: Lina

Jag får det ändå inte att gå ihop. Du köper endast märkeskläder till honom och ganska ofta, dyr barnvagn och andra småsaker. Han jobbar inte du ni måste ju ha skulder så som ni spenderar? och en till påväg? kanske bäst att dra in allt småhandlande.

2012-03-19 @ 11:35:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback