Vecka 27

2011-03-13 10:47:16 Gravid med Leon - Vecka för vecka ♥
» Kommentarer(4) «





(26+0)


Kroppen: Livmodern har vuxit och dess översta del finns nu en bit ovanför naveln. För många fortsätter brösten att vara spända och lite ömma under hela graviditeten och det kan rinna lite vätska från dem. Extra fett lagras i brösten och dess körtlar växer.
Många kvinnor blir andfådda, då de fått en ökad blodmängd i kroppen.
Man kan sova lite oroligt på nätterna när man har kommit en bit in på graviditeten, ofta störs man av att man måste gå upp och kissa. Många upplever också att de drömmer mer nu, ofta om förlossningen eller om barnet. Det är troligen kroppens sätt att förbereda sig mentalt, man kanske inte drömmer mer, men eftersom man vaknar oftare så kan det vara så att man kommer ihåg drömmarna bättre.

Barnet: Musklerna på armar och ben blir starkare och ibland kan barnet få in en riktig fullträff mot revbenen eller mot urinblåsan, vilket kan göra ont.
Nu har barnet stora chanser att klara sig om det föds för tidigt, men varje vecka, och även dagar, gör stor skillnad. Barnet väger mellan 900 gram och ett kilo. Om det skulle födas kan det andas luft och tarmarna klarar av att ta emot modersmjölk.

Egna tankar: Det börjar gå undan igen tycker jag, känns ju som att det var igår jag skrev om vecka 26. Inga fullträffar på revbenen än, och det hoppas jag få slippa. Men jag får några sparkar på urinblåsan ibland, det gör inte ont men det är verkligen inte skönt iallafall. Men varje spark och rörelse från bebis gör mig glad, då slipper jag gå och oroa mig. Magen har börjar bli torr jättefort, så jag försöker vara så noga som möjligt med att smörja in den. Det kliar ju så jävligt om man glömmer bort det, men jag smöjer varje kväll iallafall så. Men jag borde nog införskaffa mig en annan hudkräm, dels för att den jag har börjar ta slut och dels för att den inte är så fet om jag vill att den ska vara.


Kommentarer
Postat av: Jannika mamma till Jillian

va underbart att du snart får en bebis!! blir så "avundsjuk" när jag ser mammor som precis ska få en liten ny! den första tiden va så magisk för mig så man blir lite sentimental;)



2011-03-13 @ 13:50:04
URL: http://jannikassmulor.blogg.se/
Postat av: Jannika mamma till Jillian

haha ja! jag tyckte inte ens om att va gravid:p det är väl mest förlossningen och de första små veckorna! det är svårt att släppa liksom nyfödd-tiden och inse att ens bebis börjar bli stor, tror det är d man längtar efter.. pytte pyttelilla nyfödda bebisen:P man får nästan lite separationsångest från sin "lila bebis" till "stor bebis":P



absolut ett syskon! men jag är sådär knäpp s¨å det känns som att jag inte har kärlek till en till.. (låter säkert helt sjukt) altså att så mkt kärlek går till min Böna att det liksom inte finns plats... Känns dumt att skapa ett barn in i världen omdet känns så.. men hoppas i framtiden att Jillian får ett syskon!

2011-03-13 @ 14:16:23
URL: http://jannikassmulor.blogg.se/
Postat av: Evelina

Bodybutter från the bodyshop använde jag. Den med cocoa. Sägs hjälpa mot bristningar. Jag fick ju en del ändå men det var skööönt att smörja! Klia inte!! Det kliar när bristningarna kommer (iaf på mig) och det ska visst bli värre om man kliar då

2011-03-13 @ 14:39:47
URL: http://evelinaslillablogg.blogg.se/
Postat av: ClaudiaAmanda

Tipsar om en as fet hudkräm som finns att köpa på apoteket, det är som att ha smör på kroppen och den är milt parfymerad så den kliar inte. Det är en pumpflaska, kostar 99kr i butik har jag för mig. Funkar suveränt med duschkrämen i samma märke som har en fetthalt på 94,5% http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=116282

2011-03-14 @ 15:56:16
URL: http://claudiaamanda.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback