Det är inte lätt alltid

2013-03-13 20:14:16 Vardagligt
» Kommentarer(8) «


De tre senaste dagarna har varit hemskt jobbiga. Jag vet inte om Leon är inne i någon period eller om det kanske är dagis som påverkar hur han är hemma. Jag är så trött i huvudet och kroppen att jag knappt vet var jag ska ta vägen. Jag har lust att bara släppa allt för en stund och vara helt ensam.
Det är ständigt gråt, gnäll, skrik och trots. Ingenting passar och allt han inte får göra gör han. Han är jättetrött och grinig när jag hämtar honom från dagis, och när han är trött är han verkligen helt omöjlig. Han testar mig hela tiden, gör illa Lova hela tiden, blir arg för minsta lilla motgång. Det är nog minst lika frustrerande för honom som för mig, men jag kan inte hjälpa att bli så fruktansvärt irriterad. Han lyssnar inte på något jag säger och sätter sig på tvären konstant. Jag känner att jag är på bristningsgränsen verkligen..

På det här så är även Lova omöjlig till och från. Nattsömnen är förjävlig och jag har absolut noll tid för mig själv. Det är knappt att jag ens går på toaletten på dagarna för det är för omständligt. Jag måste bära på Lova hela tiden när hon är vaken. Lägger jag ifrån mig henne t ex på golvet så är Leon snabbt där och gör illa henne. Flera gånger om dagen ger han sig på henne och det gör mig så arg, ledsen och jag känner mig överkörd.

Att få dra hela lasset själv med allt vad det innebär att vara småbarnsförälder är inte enkelt. Jag har ingen som kommer hem på kvällarna och avlastar mig, ingen som tar barnen medan jag får gå och duscha ifred, ingen att dela upp alla hushållssysslor med. Jag måste på ett eller annat sätt få allt gjort och samtidigt försöka att orka med allt kaos. Trött är bara förnamnet. Det var inte meningen att jag skulle få klara allt detta själv, det var meningen att vi skulle vara två om ansvaret. Hela mitt liv och precis allt jag gör kretsar kring barnen och deras behov. Det är dom som styr när jag får äta, sova, duscha, gå på toaletten. Medan den andra som också borde vara delaktig kan leva sitt liv som den vill. Somna i lugn och ro på kvällarna, duscha i lugn och ro, gå på toaletten utan att behöva sitta med ett barn i famnen och en annan som står och sliter en i armen. Jag har ingen tid för mig själv, över huvudtaget. Han har all ledig tid för sig själv, att göra vad helst han känner för, utan att behöva anpassa sig efter barn och deras behov.

Jag är slut som människa just nu..


Kommentarer
Postat av: linda

Önskar att jag bodde närmare så jag kunde komma o hjälpa dig sandra! Det gör svinont i hjärtat att läsa städigt att du inte mår bra, men du gör det verkligen otroligt bra ändå ska du veta! du är en supermamma!
Ska få börja jobba på förskola nu, så när jag får första lönen skulle jag gärna vilja komma och hälsa på dig om det går bra!
Kram på dig gumman!<3

Svar: Klart det går bra! kram <3
Sandra Karlsson

2013-03-13 @ 21:17:28
URL: http://takethislife.blogg.se
Postat av: tove. mamma til emilio

Det är förjävligt..Och som du sagt tidigare så är ju Leon fortfarande ganska liten ännu så han kan ju inte vara mer hos sin pappa kanske. MEN hade C varit man nog hade han ändå kunnat hjälpa dig på något sätt. Ta ut föräldradagar nån gång i veckan och umgås med barnen så du får lite egentid. För jobb kan han inte skylla på, man har rätt att ta ut föräldradagar som småbarnsförälder. Och vill han inte göra både dig o sig själv den tjänsten, att faktiskt umgås mer med sina barn, så är han ännu dummare än vad jag redan tror han är. Det är viktigt att komma ihåg att detta inte kommer pågå så jättelänge till, men man måste ändå ta sig igenom det, och C borde fan ta ansvar. Om jag hade bott närmre dig hade jag gärna hjälpt till <3 och ang Leon så tror jag att det hör till åldern, min unge är likadan, men det är inte VARJE dag.. Men det "förvärras" säkert eftersom han har kunkurrens från syrran.

2013-03-13 @ 22:17:22
URL: http://tovediana.blogg.se
Postat av: Tess

Klart det är jobbigt för dig! Tycker det är dags för pappan att börja avlasta mer. Och du ska göra som du vill. Dvs bo vart du vill. Får ont i magen när jag läser om hur du blivit behandlad. Visst det krävs två men han har ju bäddat för bråk. Medvetet. Struntat i dig och barnen. Hoppas du inser att han inte är värd dina tankar. Han har inte varit snäll mot dig. Ditt liv kommet att bli bättre utan honom. Klyscha visst men helt sant! Kräv mer av honom tex varför är han inte pappaledig?

2013-03-13 @ 22:32:38
Postat av: Anonym

Det är jobbigt med två små barn och vara själv Leon är nog inne i en trots perjod just nu två års trotsen. Det är bara prata prata med honom hela tiden just detta med att han är på lova hela tiden. Snart börjar hon ju även ta tag i saker runt om som kommer nära henne och då kommer leon få några tjuvnyp av henne. Förstår att det skulle vara skönt med lite avlastning. Det du ska göra prata om det var inte rädd om att be om hjälp. Jag vet ju inte om du ammar lova eller inte för annars så kan du ju faktist be pappan ta henne också en natt i månaden hoppas det löser sig för dig.

2013-03-15 @ 11:15:40
Postat av: Ullis

Det du gör just nu ensam med två så små barn är nog bland det mest krävande och pressade situation som går att befinna sig i.

Förstår att det måste kännas sjukt otacksamt och orättvist att en förälder kan vara en slappröv medan den andra får slita halvt ihjäl sig.

Du borde få nobelpriset Sandra, du är bäst!

2013-03-16 @ 19:25:11
Postat av: Anonym

Oftast så är det ju så att det är mamman som drar det tyngsta lasset . Tycker lite synd om er unga mammor som drabbas av detta

2013-03-17 @ 08:27:15
Postat av: Anonym

Sjölvklart så är det jobbigt med två små. Att Leon är för att ge syrran lite tjuv nyp behöver inte ha med dagis att göra. Utan med hans ålder. Mycket är nog trors av honom. Du skulle behöva lämna flickan till pappan eller någon och umgås med bara leon lite för självklart så känner han sig undan skuffad. Han har ju inte mamma själv längre och ska lära sig att dela med sig. Sätt du ner flickan på golvet och kolla in leon vad han gör. När han är på väg och ska nypa henne eller nå så prata med honom försök säga att hans ka gå och söka en leksak till llillasyster då blir hon jätte glad försök säga att han ska lägga sig bredvid lillasyster. Nu är ju inte han så stor heller han är ju själv liten. Man måste bara komma på lite andra knep och mixtra lite så ska du se att det kommer att gå jätte bra

2013-03-17 @ 16:48:41
Postat av: Ruina - fyra barn under tre år

Även om det inte är någon tröst just nu så tror och hoppas jag att det blir bättre snart. Leon blir ju större, och Lova också. När de är såhär små krävs det väldigt mycket av en, rent praktiskt, för att det ska funka. När de klarar av mer själva kommer nog en stor sten att släppa. Det underlättar ju inte med allt du har omkring det här och all energi du behöver lägga på sånt som du egentligen inte ska behöva lägga energi på. <3

2013-03-18 @ 12:37:33
URL: http://ruina.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback