MVC-besöket

2010-10-13 17:01:12 Gravid med Leon
» Kommentarer(3) «


Idag var jag som sagt på ett hälsosamtal på MVC, och jag måste säga att barnmorskan jag hade inte alls var vad jag förväntade mig. Det kändes lite som att hon var där för att hon var tvungen, inte för att hon ville. Hon var inte alls lika trevlig och glad som den barnmorskan jag träffade sist jag var gravid. Antingen så hade hon bara en dålig dag eller så är det kanske sån hon är, i övrigt så gick det iallafall bra. Imorgon ska jag prova ringa gynmottagningen och boka en tid för VUL.
Tanken om VUL skrämmer mig. Jag har aldrig ens gjort en gynundersökning så hur jag ska klara av att ligga där och sära på benen inför en okänd människa vet jag inte. Och förmodligen kommer inte min pojkvän att kunna följa med heller med tanke på att han jobbar. Samt så är jag rädd för vad jag kommer att få se, om det är bra eller dåligt kan jag ju inte veta nu. Skulle det visa sig vara dåligt så hade jag mer än gärna velat ha min pojkvän där som stöd, och får man kanske se hjärtat slå så vill jag ju såklart dela den stunden med min pojkvän också. Vi får se hur det blir, om jag får någon tid och hur/om det passar för min älskling.
Är det någon läsare som gjort VUL? Vad fick ni se och vilken vecka var du i?

Kommentarer
Postat av: Jessica ♥ Gravid

Jag var på första ultraljud i vecka 16 (15+1), egentligen är det ju vecka 18-19 man är på första här men jag blev tillbakaflyttad 3 veckor så det blev lite fel. Fick gå dit 3 veckor senare igen för att se så allt var bra med bebis, för det kunde man tydligen inte veta säkert innan.

Visste inte att man kunde få ultraljud så tidigt, är det också gratis?



SV: Tack själv :) kramar!

2010-10-13 @ 19:06:45
URL: http://lovelyeverafter.blogg.se/
Postat av: Evelina

Byt barnmorska direkt om du inte trivs! Henne ska du ha genom hela graviditeten och det är viktigt att man känner sig trygg med denne. :)



Jag gjorde ultraljud i v 6 (5+5) och såg en liten skugga. Man ser inte hjärtat slå har jag för mig. Det är bara att bita ihop genom en gynundersökning. Det är trots allt bra att ha gjort dem :) Och om åtta månader ligger du med benen i vädret och tänker inte alls på att det är pinsamt ;) Lycka till! Synd att inte pojkvännen kunde bli med dig. Det är skönt att ha med sig partnern på barnmorskebesök och såna saker så han blir lika delaktig. Så var det inte för mig då min sambo jobbade i norge under veckorna sista halvåret av graviditeten. (Slutade innan bebben var född och kom tillbaka till sverige då).



2010-10-13 @ 20:21:05
Postat av: Matilda

Varför ska du göra ett vul? Ultraljud är strålning och det är inte bra att utsätta ett foster för det i onödan. Ett rul i v18-19 räcker väl?

2010-10-28 @ 11:54:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback