Graviditeten/Förlossningen - Frågelista

2011-07-13 21:34:17 Gravid med Leon
» Kommentarer(4) «


När fick du reda på att du var gravid? I OKTOBER
Blev det en chock? NEJ ABSOLUT INTE, DET VAR VÄLDIGT PLANERAT =)
Hur gammal var du? 21 SKULLE FYLLA 22 ÅR 2 VECKOR EFTER PLUSSET.
Hade du mycket halsbränna? JA OCH DEN TOG KOLL PÅ MIG... =/
Spydde du mycket? NEJ. SAMMANLAGT 3 GÅNGER
Vad var din favorit rätt/Craving? KUNDE ÄTA ALLT OCH MINA CRAVINGS VAR LAKRITS OCH PIGELI
Hade du mycket foglossning? JA....OOOO JA. NÄSTAN HELA GRAVIDITETEN
Hade du sammandragningar? JA, FRÅN V.18 TILL FÖRLOSSNINGSDAGEN.
Ditt sf mått som störst? 34
Har du fått bristningar? NE
Trodde du att det var en pojke eller flicka? FLICKA MEN FICK REDA PÅ ATT DET SKULLE BLI EN POJKE PÅ R
Hoppades du på? ATT DET SKULLE BO EN FRISK LITEN PRUTT I  MAGE
Hade du mycket vätska i kroppen? NEJ
Hur mycket gick du upp i vikt? +21 KG
Hur ser du på graviditeten idag? DET BÄSTA JAG SOM HÄNT MIG TROTS ALLT JAG GICK IGENOM MED FOGLOSSNING OCH SAMMANDRAGNINGAR. SKULLE KUNNA GÅ IGENOM DET OM OCH OM IGEN.
Hur ville du att din förlossning skulle se ut? SNABB OCH
Gick du över tiden?
Födde du för tidigt? I V.39+4
När började din förlossning?  DEN 2 JUNI RUNT KLOCKAN 04.00
Hur lång tid tog det? ALLAT SOM ALLT FRÅN FÖRSTA
Hur mycket var du öppen när ni kom in? 1½ C
Vad tyckte du var jobbigast? ÖPPNINGSSK
Var du rädd för något? ATT JA
Grät du? JA, NÄR JA
Skrek du? JA, 70% AV
Tog du nått smärtstillande? JA.
Blev du sydd? JA
Dragen med sugklocka? NEJ
Hur många var inne i förlossningsrummet? JAG
Hade du någon nära med dig? JA, LÄ
Hur stor var bebisen?  3535 C
Blev det en pojke eller flicka? EN
Vad fick han heta? FÖ
Hur ser du på förlossningen idag? VÄ
Var allting värt det? D
I brist på annat, jag har ju lovat en förlossningsberättelse också men jag har inte fått tummen ur ännu. Hang in there!

När fick du reda på att du var gravid? Den 6e oktober 2010
Blev det en chock? Nej jag kände det på mig :)
Hur gammal var du? 17
Hade du mycket halsbränna? Ja fy, den var inte att leka med ^^
Spydde du mycket? Nej, en eller två gånger
Vad var din favorit rätt/craving? Godis och sött i mängder
Hade du mycket foglossning? Nej, det fick jag slippa
Hade du sammandragningar? Nej, dom började några dagar innan förlossningen
Ditt sf mått som störst? Minns inte och orkar inte kolla upp det just nu, men 36cm tror jag.
Har du fått bristningar? Ja, som ett brev på posten
Trodde du att det var en pojke eller flicka? Både jag och Christoffer trodde att det var en pojke :)
Hoppades du på? Att bebisen skulle vara frisk.
Hade du mycket vätska i kroppen? Ja, på slutet var hela jag svullen
Hur mycket gick du upp i vikt? Oj, massor! 20+ iallafall ^^
Hur ser du på graviditeten idag? Jag mådde bra under i princip hela min graviditet och är nöjd med den. Lite tungt och jobbigt i slutet men helt klart överkomligt.
Hur ville du att din förlossning skulle se ut? Jag ville att det skulle få  dra igång av sig själv och att kroppen skulle hjälpa mig igenom det.
Gick du över tiden? Ja, 15 "härliga" dagar
Födde du för tidigt? Nej jag tror inte att vecka 42+0 räknas som för tidigt ;)
När började din förlossning? Jag började få värkar natten till torsdag den 30e juni, men förlossningen startade inte helt förrän jag blev igångsatt den 3e juli.
Hur lång tid tog det? Ungefär 12 timmar från att dom satt värkstimulerande dropp
Hur mycket var du öppen när ni kom in? 2cm, vilket jag varit i 3 dagar.
Vad tyckte du var jobbigast? Det jobbigaste var att jag var så fruktansvärt trött, att det gjorde obeskrivligt ont när jag var tvungen att ligga ner och att det blev så stressigt på slutet.
Var du rädd för något? Jag var rädd att det skulle sluta med snitt och jag var rädd då dom sprang iväg med honom när han kommit ut.
Grät du? Nej, men det var inte långt ifrån.
Skrek du? Nej
Tog du nått smärtstillande? Ja, jag började lite lätt med en varm riskudde sedan hälsade jag lustgasen och EDA:n välkomna ^^
Blev du sydd? Japp
Dragen med sugklocka? Ja, 8 gånger dessutom
Hur många var inne i förlossningsrummet? Jag, Christoffer och x antal barnmorskor.
Hade du någon nära med dig? Christoffer
Hur stor var bebisen? Han vägde 3800 gram och var 51 cm lång
Blev det en pojke eller flicka? En pojke
Vad fick han heta? Leon :)
Hur ser du på förlossningen idag? Den blev inte alls som jag tänkt mig och hade jag kunnat ändra på vissa saker hade jag gjort det. Men jag fick min älskade son och jag är oerhört tacksam över hjälpen och stödet jag fick då det blev stressigt på slutet.
Var allting värt det? Absolut!

Kommentarer
Postat av: Elin ♥ Mamma till My

Ser fram emot en förlossningsberättelse. Stackare, 8 ggr med sugklockan! :S Men som du säger, allt är värt det, man får ju en underbar belöning :)

2011-07-13 @ 22:03:19
URL: http://mysansfamily.blogg.se/
Postat av: linda

uscha, gjorde de inte ont att bli sydd :O ?<3

2011-07-13 @ 23:13:44
URL: http://iiinjection.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ett tips är att skriva förlossningsberättelsen så fort som möjligt då man glömmer så fort! Tar inte många dagar innan det är borta typ :P jag skrev min relativt snabbt efteråt men när jag väl skrev insåg jag att jag inte Kom ihåg mycket. Förlossningsjournalen är bra hjälp men du kanske inte fått den än? Jag ringde och bad om en kopia men vet andra som bara fått den.



Skrek du inte? Shit vad duktigt!!

2011-07-13 @ 23:28:28
Postat av: Marre - mamma till Karl

Vad fint av dig att dela med dej detta. Skönt att er prins kom ut med hjälp av sugklockan. Min son blev också dragen 8 gånger med klockan, men han var så stor (5150 g) att det inte gick och det blev snitt till slut. Men precis som du skriver så är det ju värt det flera gågner om!



Jag gillar verkligen din blogg!

2011-07-14 @ 09:12:43
URL: http://frucullin.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback