Vecka 17

2011-01-03 22:57:04 Gravid med Leon - Vecka för vecka ♥
» Kommentarer(1) «





(16+0)

Kroppen: Livmodern växer mer och mer och det är vanligt att man känner lite molvärk av och till. Andra typiska symtom är att man känner sig hungrigare än normalt, det kan bero på att fostret samlar på sig fett. Troligen har du gått upp två-fem kilo i vikt. Sexlivet kan vara alltifrån blomstrande till att inte fungera alls. Däremot har man vanligen samma behov av närhet som tidigare, kanske till och med mer.

 

Fostret: Redan nu kan du känna när ditt barn har hicka. Det känns i så fall som mycket regelbundna fosterrörelser. Skelettet är synligt på röntgenbilder. Det bildas nu ett värmereglerande fettlager på ytan av kroppen. Underhudsfett bildas och det hjälper barnet att reglera kroppstemperaturen efter födseln. Nu har den första avföringen börjat samlas i tarmen, denna avföring kallas mekonium och är grönsvart och kletig i konsistensen. Fostervattnet som fostret rör sig är rent och sterilt och byts flera gånger om dagen. Barnets hår har börjat växa och bli längre.

 

Egna tankar: Redan vecka 17, 15 dagar kvar till ultraljudet och vi är så förväntningsfulla. Dagen vi fick datumet för ultraljudet så kändes det som att det var så långt bort, men nu börjar det närma sig på riktigt. Om tre veckor har jag gått halva tiden och i mina öron låter det helt galet. Jag längtar tills jag börjar känna bebisen riktigt, jag har fått för mig att jag känt något men det är så svårt att veta om det verkligen är bebisen eller inte. Förhoppningsvis får jag mig en riktig buff snart  :)

Bilderna tagna i vecka 16+2

 


Den här perioden är ofta en roligare tid av graviditeten och många känner sig lite piggare igen. En del som fött barn förut kan känna att något rör sig i magen, det kan kännas som pirrande bubblor eller som en fisk som spritter till.
Ditt hjärta pumpar 20 procent mer blod än tidigare och det kommer att öka betydligt fram till i slutet av graviditeten.

Fostret: Fostret mäter cirka 16 centimeter och väger omkring 100 gram. Fingernaglar har bildats och fostret kan rynka pannan, röra ögonen och svälja. Fostret kan även ta tag i navelsträngen och börja undersöka det vattenfyllda rummet som det befinner sig i. Det omges av ungefär 300 milliliter vatten som byts ut flera gånger per dygn vilket behövs eftersom fostret kissar ungefär med 45 minuters mellanrum. Vattnet fungerar även som stötdämpare.
Redan nu har barnet troligtvis utvecklat sitt smaksinne. Barnet kan höra och rycker till om något plötsligt ljud uppträder nära magen. Ljudnivån inne i magen är annars ungefär lika hög som när man står på en trafikerad gata i staden eftersom alla ljud i mammans kropp förstärks i fostervattnet.


Egna tankar: Att det skulle finnas en 16 centimeter stor bebis i min mage känns helt overkligt, kommer jag någonsin inse att jag är gravid? Jag har fått plus på två graviditetstest, jag har sett en liten boll på ett tidigt ultraljud, jag har mått illa som sjutton och jag har hört någon annans hjärta än mitt eget i min mage. Ändå tror jag det inte, att vår lilla bebis finns i min mage, det är alldeles för stort för att greppa. Jag räknar ner veckorna och dagarna fram till rutinultraljudet, jag längtar så mycket!



Vecka 15



(14+0)

Kroppen: Man kan känna sig nästäppt och ha lätt för att blöda näsblod när man är gravid även om det är mer vanligt under slutet av graviditeten. Nästäppa beror till stor del på den ökade mängden östrogen samt ökad blodmängd som i sin tur mjukar upp brosk och vävnader vilket gör att man blir täppt i de trånga näsgångarna. Det kan i sin tur göra att man snarkar om nätterna. Blodkärlen kan även vidgas vilket medför att man lättare blöder näsblod.
Från vecka 15 kan du göra ett fostervattensprov.

Fostret: Huden är i det här stadiet genomskinlig och man ser blodkärlen. Armarna kan röra sig och händerna kan knytas. Hjärtat pumpar ungefär 28 liter blod/dygn och hjärtljuden kan avlyssnas med en doptone-apparat. Fostrets hud är tunt och täcks av ett tunt skikt hår som kallas lanugo-hår.

Egna tankar: Sitter ivrigt och väntar på att mitt Angelsound ska komma, men det verkar ta tid. Ännu känner jag inte att jag kan andas ut och njuta, oron finns där i bakhuvudet ändå. Men att jag redan är i vecka 15 känns otroligt, bara 5 veckor kvar tills halva tiden gått. Men trots allt så vet jag ju faktiskt inte om bebisen är frisk och lever, känner att jag behöver få det bekräftat innan jag kan ta ut lyckan på riktigt. Jag vill ju det här så gärna, och jag älskar att jag har vår bebis i magen. Det jag och Christoffer tillsammans har skapat, utan två personer så blir det en helt egen individ.
Jag berättade även för min 6-åriga lillasyster idag att jag har en bebis i magen, hon förstod nog inte riktigt att jag menade allvar. Förhoppningsvis så får hon se magen växa och sedan känna bebisen sparka :)

Bild får komma senare ikväll, orkar inte just nu.

Vecka 14



(13+0)

Kroppen: Hormonförändringar kan visa sig genom att huden på mamman blir mörkare på vissa ställen, kvinnor kan få en vertikal mörk rand från naveln och neråt samt mörkare bröstvårtor. Randen brukar försvinna efter förlossningen, men man ska vara försiktig med att sola för mycket under graviditeten eftersom man även kan få andra pigmentfläckar som kanske inte går bort. Du kan bli snabbare andfådd eftersom blodvolymen i kroppen börjar öka.
De flesta börjar få en liten mage. Om du tidigare fött barn blir magen oftast större mycket tidigare.

Fostret: Öronen är placerade där de ska vara och har fått den rätta formen. Alla större organsystem är nu färdiga och njurarna tillverkar urin. Fostret befinner sig nu i en snabb fas av tillväxt. Benen är längre än armarna och det finns gott om fostervatten som fostret simmar runt i.

Egna tankar: Det går undan tycker jag, om 5 dagar är det bara en månad kvar till rutinultraljudet! Jag längtar, samtidigt som jag är lite nervös. Jag känner just nu att det bara måste gå vägen, det får inte gå annat än bra. Trots att jag inte känner mig speciellt gravid så vet jag ju att jag är det, och jag hoppas verkligen att bebis mår bra och att vi får träffa honom/henne i juni. Jag längtar tills jag känner bebisen också, det kommer bli så mysigt!


Vecka 13



(12+0)

Kroppen: Nu börjar den andra delen av graviditeten och känslan av att vänta barn har ofta infunnit sig. Du känner dig lite lugnare, då största risken för missfall är över.
Det är rimligt att gå upp 300-400 gram/vecka. Nu brukar illamåendekänslorna och den värsta tröttheten avta. Vissa kan redan känna fosterrörelser, men det är ganska ovanligt. Det är svårt att skilja fosterrörelser från vanligt bubbel i magen. När man ligger stilla i sängen kan det vara lättare, känner man ett litet sprattel en bit nedanför naveln och det inte åtföljs av något kurrande ljud är det mycket troligt att det är just fostret som rör sig.
Tänk på att ta hand om dig själv och vila lite extra. Arbete och fysisk aktivitet är helt ok, men undvik stress.

Fostret: Benvävnad skapas och revben kan ses på ultraljud. Fostret kan öppna och stänga sin mun, suga och svälja, gäspa och sträcka på hela kroppen. Lungorna är färdiga och fostret börjar röra på bröstkorgen som om det andades, men syret kommer genom blodet. Att fostret tränar att andas i vatten är bra för lungorna, från samma ögonblick barnet kommer ut och navelsträngen klipps av så måste andningen fungera perfekt. Vattnet trycks ut ur lungorna precis vid förlossningsögonblicket och från att vara vattenvarelse börjar barnet andas luft genom munnen och näsan. Hos flickorna finns nu miljoner ägganlag i de omogna äggstockarna och pojkarna börjar bilda manligt könshormon.

Egna tankar: Det har redan gått en vecka, det känns bättre nu när det står 12+0 faktiskt, fast ändå känner jag mig inte särskilt gravid. Fast det är väl bara bra att man inte går runt och tänker på det hela tiden så man blir stressad och oroad. Något jag däremot brukar tänka är att fyfan vad skönt det är att inte ha haft mens på hur länge som helst, det känns helt underbart. Och anledningen till det är för att jag alltid får så ont att jag blir sängliggandes hela dagen, och det är så skönt att få slippa det.
Tiden går fort, samtidigt som den går sakta. Det är bara 6 veckor kvar tills RUL, och förhoppningsvis kommer tiden springa förbi fram tills dess. Först är det jul, sedan på nyår så fyller jag år, ungefär en vecka efter det så fyller lillasyster Amanda år och sedan är det ju nästan den 18e :) Vi längtar massor!

Två färska morgonbilder, på kvällen brukar magen vanligtvis vara ännu större ^^

Vecka 12



(11+0)

Kroppen: Risken för missfall minskar nu. Av de missfall som inträffar så sker drygt 90 procent före utgången av vecka 12. Om du skulle få en mindre blödning betyder det inte att ett missfall är på väg. Om det inte är blodfärgat eller rinner så kan det bero på andra orsaker som till exempel lågt liggande moderkaka. Om moderkakan är placerad långt ned mot livmoderhalsen kan det uppstå en liten blödning från kanten av moderkakan.
Placeringen av moderkakan kan ses med hjälp av ultraljud, på de flesta brukar den dras uppåt i takt med att livmodern växer och då slutar dessa mindre blödningar. Under de tre till fyra sista månaderna ska du däremot söka läkare även vid smärre blödningar.
Moderkakan har tagit över tillförseln av näring och syre till barnet. Moderkakan och fosterhinnorna skyddar även barnet mot infektioner. Som skydd för bakterier bildas det också slem i körtlarna i livmodertappen. Du bör ändå avstå från att äta sådant som kan innehålla bakterier och parasiter som är skadliga för barnet under graviditeten. Vanligtvis har illamåendet och tröttheten börjat avta efter de första tolv veckorna. Vissa har gått upp några kilo i vikt, andra kan i stället ha gått ner något.
Nu har du säkert haft ditt inskrivningssamtal med din barnmorska. Om inte så är det hög tid nu.

Fostret: Fostret är cirka sex centimeter stort och väger cirka 15 gram. Fostret börjar röra sig spontant, vrider på huvudet, hickar och rör på fingrarna som dessutom har fått fingeravtryck. Nu börjar fostret också reagera på mammans lägesändringar.

Egna tankar: Då var man här, vecka 12, som man sett som en milstolpe sen plusset på stickan. Det känns däremot inte lika lugnande nu som man trodde att det skulle göra. Man ser ju fortfarande 11+0, så det kanske känns bättre om det står 12+ där. Längtar så mycket tills jag får se vårt lilla liv, och jag vill bara få veta att allt är bra. För övrigt så känner jag mig nästan 100% säker på att vi kommer få en liten pojke :)

Vecka 11


(10+0)

Kroppen: Det syns fortfarande inte att du är gravid, men du kan känna det mycket tydligt. Den trötthet som många känner är ett tecken på att man ska ta det lugnt. Vissa kan känna sig svimfärdiga om de tvingas stå upp en längre tid, till exempel på bussen. Det beror på att blodtrycket är lägre.

Fostret: Huvudet är nu rundare och ögonlocken är tydligare, de har redan öppnats och kan slutas vid beröring. Händerna kan också stängas vid beröring. Nu är fostrets alla viktiga organ i stort sett färdiga och ska bara växa i storlek. Ännu kan du inte känna att fostret rör sig, men vid ett ultraljud kan man se rörelser.

Egna tankar: Jag mår sämre än någonsin, har som sagt varit sjuk till och från i 3 veckor. Jag är trött och hängig hela tiden och har ingen lust tilll nånting. Kan inte äta utan att det tar stopp och kroppen säger ifrån, huvudvärken är hemsk och ryggen likaså. Helst skulle jag endast vilja ha flytande mat, soppor, fil, yoghurt osv. Jag dricker också mycket mer än vanligt, flera liter om dagen känns det som. Samtidigt som det känns som att jag nyss fick veta att jag var gravid så känns det som att tiden går så himla sakta.

Sedan förra veckan har jag tänkt börja ta bilder varje vecka, endast för att kunna blicka tillbaka sedan och jämföra. Jag vet att det inte syns att jag är gravid nu, men det är något jag väljer att göra för kul skull. Sen om det hamnar en bild här varje vecka medan det inte syns tror jag inte.

Vecka 10


(9+0)


Kroppen:
Nu är det många som är känsligare än vanligt. Det beror på att man påverkas av en mängd hormoner. Trötthet, irritation och många funderingar kring framtiden är vanligt. Som partner kan det vara svårt att förstå vad som händer då det ofta går mycket fort från det att den blivande mamman mår bra till att hon känner sig gråtfärdig.

Alla kvinnor som fyller 35 år innan barnet föds erbjuds ett så kallat KUB-test, men även yngre kvinnor kan göra det vid särskilda omständigheter. KUB-testet används för att beräkna sannolikheten för att du väntar ett barn med Downs syndrom. KUB-testet består av en ultraljudsundersökning där man mäter nackuppklarningen (NUPP) hos fostret, samt ett blodprov som tas minst fyra dagar före ultraljudet.
Om testet visar på riskfaktorer kan man gå vidare med ett fostervattensprov eller moderkaksprov. Dessa provtagningar är dock inte riskfria, utan kan innebära en ökad risk för missfall.

 

Embryot: Nu är embryoperioden över. Moderkakan gör sig redo att ta över näringstillförseln. Det tar dock ett par veckor för moderkakan att mogna innan den kan överta gulkroppens funktion. Fingrar och tår är helt åtskilda och smaklökarna börjar bildas. Nu kan man skymta början till alla 20 mjölktänderna. Äggstockarna eller testiklarna är utvecklade. Rörelserna är kraftigare och fostret börjar kunna ändra läge i livmodern. Den lilla svansen har försvunnit och huvudet får alltmer mänskliga drag. Fostret har ett ansikte med spädbarns-profil. Hög rundad panna, liten uppnäsa och en mer markerad haka.

 

Egna tankar: Vecka 10, det låter stort i mina öron. Det känns bra, tvåsiffrigt. Två veckor kvar till vecka tolv och om en och en halv vecka ska jag på inskrivningen. Jag har inte lika mycket dåliga tankar längre, trots att symptomen knappt är märkbara. Jag har bestämt mig för att nu väntar jag barn, jag och Christoffer ska bli föräldrar i juni! Veckorna kunde dock få gå liiite snabbare ^^

 

Jag tog en liten bild på det lilla jag kallar kula, sen att det är svullna tarmar och lite för mycket godis struntar jag i :)


Vecka 9


(8+0)

Kroppen: Tandköttet blir uppmjukat och kan därför bli mer lättblödande, var därför extra noga med tandborstningen. Olika graviditetshormoner påverkar dig, man kan fortfarande känna sig trött och illamående, men det brukar gå över om några veckor. En del kvinnor har små blödningar tidigt under graviditeten, det är inte ovanligt att det sker när mensen brukade komma. Det kan bero på alla hormonförändringar och på att slemhinnorna i kroppen blöder lättare när man väntar barn. Om blödningen skulle göra ont ska du söka hjälp.

Embryot: Embryot är nu stort som jordgubbe, cirka tre centimeter och fötterna är cirka två millimeter stora. Halsen tar form och käkarna är färdigutvecklade. Munhåla och näsa förenas, öron och näsa kan nu ses och ansiktet börjar totalt sett få mänskliga drag. Känseln utvecklas och embryot kan redan nu få hicka ibland.

Egna tankar: Ärligt talat så känner jag mig inte gravid längre, två dagar kvar till VUL så vi får se hur bebis mår. Jag hoppas så mycket, kanske alldeles för mycket. Nu under tapetseringen av lägenheten så har jag gått runt och planerat ut hur det ska se ut i sovrummet med spjälsäng, skötbord osv. Jag vill så gärna ha detta barn, vårt barn. Det är jobbigt att gå runt och vara nervös, men till största del så försöker jag att inte tänka så mycket på allt. En dag i taget, men nu när VUL närmar sig då börjar tankarna bli flera.

Vecka 8



(7+0)
Kroppen: Nu växer livmodern och storleken kan jämföras med en apelsin. Det är vanligt att man måste kissa mycket oftare än normalt. All glatt muskulatur, det vill säga sådana muskler som du inte kan styra, som livmodern, blodkärlen och tarmarna, blir slappare. Det kan göra att du får förstoppning. Risken för åderbråck, hemorrojder och urinvägsinfektioner ökar också. Om du drabbas när du är gravid är det viktigt att du får behandling tidigt.
I vissa landsting kallas du till ett hälsosamtal hos barnmorskan för att prata om alkoholvanor, kost och livsstil. Hos andra landsting sker detta samtidigt som inskrivningen. Det ser olika ut i olika delar av landet.

Embryot: Embryot är nu omkring 25 millimeter. Fingrar och tår kan ses tydligt men är fortfarande täckta med simhud. Överläppen skapas samt nästippen. Hjärtkonstruktionen är nu utvecklad och slår med 150 slag i minuten, det vill säga dubbelt så fort som hos en vuxen.

Egna tankar: Tiden går både fort och sakta på samma gång. Det känns som att det var igår jag gick in i vecka 7, men samtidigt känns det som att det är hur lång tid som helst kvar innan vul och vecka 12 så jag får andas ut lite. Jag ligger iallafall just i denna stund och mår illa, och inatt har jag varit upp två gånger för att kissa. Brösten är större än någonsin, ömma och svullna, så jag känner mig fortfarande gravid iallafall. Nästa vecka ska jag på VUL och fy fasen vad nervös jag är!

Vecka 7


(6+0)
Kroppen: Man kan känna sig illamående på grund av hormonerna och ha lite molande värk
i underlivet, vilket är helt normalt. Sömnen kan rubbas, ofta beroende på att man måste man gå upp för att kissa. Magen kan kännas uppblåst på grund av att tarmarna arbetar långsammare. Vissa har redan ökat i vikt, men har du problem med illamående och kräkningar är det inte ovanligt att du istället har minskat i vikt. Det kan hjälpa att äta något litet innan du kliver upp ur sängen och att äta många små måltider.

Embryot: Embryot är nu en centimeter långt. Handled och fingrar skapas och händer och fötter kan urskiljas som små paddlar. Ansiktet börjar ta form och ögonen kan ses som små fördjupningar. Inne i huvudet finns det något som liknar blåsor, det ska senare bli hjärnan. Här kan man med ultraljud se embryots hjärtaktivitet.

Egna tankar: Jag börjar känna mig mer gravid nu, illamåendet håller i sig och det känns på ett sätt bra att äntligen fått ett riktigt graviditetssymtom. Precis som tidigare så hoppas jag så gärna att bebis vill stanna hos oss, jag vill inte behöva gå igenom ett missfall igen. Det skrämmer mig att jag fick missfall i vecka 7 sist, och det skrämmer mig ännu mer att det är så länge kvar innan vecka 12 är förbi. Som jag sagt tidigare, man slutar nog aldrig att oroa sig. Bäst är att försöka låta bli att tänka på det, och på dagarna funkar det faktiskt ganska bra.

Vecka 6


(5+0)

Kroppen: Du kan känna av graviditetssymtom som yrsel och bli lite darrig i benen emellanåt, särskilt om man har stått länge eller reser sig häftigt. Brösten kan ömma lite och bli en aning större. Det är också vanligt att man blir väldigt trött. Du kan få lite pormaskar i ansiktet till följd av hormonerna. Du bör avstå från alkohol och rökning från och med nu. Alkohol, nikotin och andra droger är extra skadliga tidigt under graviditeten, då det är en väldigt känslig period.
Det är även dags för dig att ta kontakt med barnmorskemottagningen.

Embryot: Embryot växer cirka en millimeter om dagen. Det är lika stort som en ärta, det vill säga tre-fem millimeter. Det har fortfarande en svans som senare blir till ben. Embryot utvecklar det som ska bli nervsystem, det visar sig nu i form av tunna trådar. Fosterhinnorna har bildats, men än så länge finns inte mycket vatten att tala om.
Kroppens organ börjar bildas på allvar, stämband och underkäke börjar ta form. Innerörat skapas, hjärtat slår med en kammare och munöppningen är skapad. Nu skapas en skiljevägg i hjärtat, navelsträngen, lungor, bukspottkörtel, sköldkörtel och lever.

Egna tankar: Ännu har inte oron släppt och det kommer den nog aldrig att göra, men samtidigt så känns allt bra på något sätt. Min pojkvän flyttar snart till mig, och på torsdag får jag träffa honom för första gången på nästan två veckor. Jag kommer att må mycket bättre när han är hos mig, och mår jag bra så mår förhoppningsvis bebis bra också.

Vecka 5

Kroppen: Nu är mensen försenad och du kan känna av illamående och trötthet. Du kan också känna att brösten är spända eller ömma. Gör du ett graviditetstest så bör du få ett utslag som visar att du är gravid. Det bästa är att göra testet på morgonurin. På barnmorskemottagning kan du göra testet gratis.

Embryot: Tre sorters cellager utformas på embryot; ektoderm, mesoderm och endoderm, dessa lager ska bli olika delar av kroppens organ.
- Översta lagret "ektoderm" blir hår, hud, naglar, ryggmärg och nerver.
- Mellanlagret "mesoderm" blir blodceller, skelett, njurar, könskörtlar och muskler inklusive hjärtat.
- Inre lagret "endoderm" blir lungor, tunga, körtlar, lever, tarmsystem och urinvägar.
Ryggmärgen som tills nu legat helt blottad ska stängas. Ett rörformat hjärta bildas och ska snart börja slå sina första slag. Själva embryot är nu omkring två millimeter långt, stort som ett knappnålshuvud, men har ändå ett förstadie till både ryggrad och hjärna. Skelettet börjar bildas med revben, ryggrad och kranium.

Egna tankar: Ärligt talat så känner jag mig inte speciellt gravid, och det beror nog till största del att jag inte har fattat det riktigt än. Bortsett från att brösten är ömma och spända så är det väl ingenting annat speciellt som är annorlunda. Jag hoppas så innerligt att den lilla vill stanna hos oss denna gången!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Åå nu börjar den komma :) willen låg långt ner hela min graviditet så jag hade typ bara mage där nere jag :)

2011-01-05 @ 23:32:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback